tirsdag den 10. august 2010

Sjove scrapfotos til min BOM

Som flere af jer allerede ved, så tog mine forældre ingen billeder i min barndom, og det er derfor meget begrænset, hvad jeg har af barndomsfotos. Men i løbet af ferien fik jeg taget nogle gode fotos til min BOM. Nogle gange må man bare tænke ud af boksen. Livet handler om opevelser ikke om udseende hi hi

De her køkkener fandt jeg på Egeskov museum for legetøj. Det orange barbie køkken havde jeg arvet fra min mor, og jeg var rigtig glad for det. Mange af mine veninder synes også mit var mere sejt end deres, for deres kunne i plastic kunne jo ikke åbnes :-) Hmmm måske man skulle gå på loftet og finde kassen med Barbie frem og tage nogle billeder...... Hvad kan sådan et foto så bruges til?

- fortælle om min mors legetøj i forhold til mit
- Fortælle om at arve ting
- Fortælle om alle de lege jeg havde med veninderne med barbie

.....engang i 80'erne var vi vilde med at optage på båndoptageren ud i rummet. Vi optog tit, når vi legede, og jeg kan tydeligt huske engang, hvor Lise og jeg legede, og da vi så spillede det igen bagefter, så var vi midt i en virkelige virkelighedstro samtale med Barbiedukkerne....I ved, når man laver stemmerne om og det hele. Midt inde i samtalen udbryder jeg: "Hvor er mit hoved".... finder åbenbart hovedet og fortsætter uden at skifte stemme med legen :-)

I kan godt huske de der Barbier ik? Hvordan hovedet skulle af og på, når man skiftede tøj på dem :-)

Denne her fandt jeg på en af de mange legepladser ved Egeskov slot. Mine drenge elsker at lege i byens anlæg - akkurat som jeg gjorde som barn. Nu er legeredskaberne skiftet ud, men da jeg var barn, dengang var der præcis sådan en her - endda i samme farver. Hvad kan sådan et foto bruges til?
- Fortælle om datidens redskaber - hvor man godt måtte slå sig og få fingre i klemme :-)
- Fortælle om ture med børnehaven, hvor man fik ondt i numsen af at sidde i midtet
- Fortælle om store teenagepiger, der talte der om aftenen....selv om de var for store til legepladser :-)
Dette er fra Jernbanemuseet. Præcis sådan husker jeg en togkupe fra min barndom. Og skiltet sagde også 79-92 da jeg tjekkede, så det er jo meget dækkende. Jeg er født i 79 og konfirmeret i 93 :-) Hvad kan sådan et billede bruges til?
- Fortælle om turene alene til KBH hver sommer for at besøge tante Kirsten
- Fortælle om lugten af røg
- Fortælle om den gamle søde dame, der næsten lokkede mig med om bord på færgen
- Fortælle om den lille tyske dreng, der ikke måtte lege med mig, fordi jeg hostede
- Fortælle om dengang Henrik Sloth og jeg kørte i tog sammen i sommerferien og drak sodavand.
- Fortælle om turene med bedstemor i tog, hvor vi altid skulle spise
- Fortælle om det der tegneseriblad med den stærke bamse
Det var ikke lige den slags feriefotos jeg havde regnet med at få i kameraet. Men jeg er så super glad for netop disse tre fotos.
Skal til møde på skolen - ungerne kommer lige om lidt (læs torsdag) - jeg glæder mig
Ragna Iversen

5 kommentarer:

Anne Thormose sagde ...

Skøn måde at få "genskabt" de gamle billeder. Selvom de ikke lige viser dig, så med lidt journaling vil hele din barndom alligvel blive dokumenteret på flotteste vis.
Glæder mig til at se billeder og ikke mindst minderne scrappet.

Vranda sagde ...

Kanon ide :o)Og sådanne billeder kan sagtens bruges. Nogen gange kræver det jo bare lidt mere journaling. Men det har vi jo i hovedet fordi det er minder. Jeg har heller ingen billeder fra jeg var barn. Og da jeg nu er gået i gang med min bom. Ja så kørte min dejlige mand mig forbi min første skole. Så jeg kunne tage billeder. Lige sådan af stedet vi badede da vi var barn.. Og han har lovet mig flere ture, så jeg kan få min barndom "genskabt"

Vranda sagde ...

Kanon ide :o)Og sådanne billeder kan sagtens bruges. Nogen gange kræver det jo bare lidt mere journaling. Men det har vi jo i hovedet fordi det er minder. Jeg har heller ingen billeder fra jeg var barn. Og da jeg nu er gået i gang med min bom. Ja så kørte min dejlige mand mig forbi min første skole. Så jeg kunne tage billeder. Lige sådan af stedet vi badede da vi var barn.. Og han har lovet mig flere ture, så jeg kan få min barndom "genskabt"

Susanne sagde ...

Det lyder til at være en fantastisk idé - at genskabe minder fra din barndom gennem billeder (også selv om du ikke er på dem) og du er jo allerede godt igang:)

Forresten hedder den der stærke bamse bare Bamse - og hos en svensk tøjkæde - Lindex - kan man købe tøj med den (lwww.lindex.com)

Marianne sagde ...

Ragna, du er simpelthen så SEJ!!!!! Bliver nødt til at gøre det samme :o)